tisdag 1 november 2011

Denna dagen - ett liv

Pust, stånk, phui!

Hade jag vetat hurdan dag det skulle bli i dag då jag gick och lade mig i går, hade jag knappast fått tag på sömnen. Nu i efterskott kan jag bara konstatera att det nog har varit en av de tuffaste dagarna så här långt under mina trett... uhm, tjugofem år :)

I morse fick vi nämligen veta att avlopp, dränering, vatten, fiber och el skall grävas ner i morgon om vi vill undvika att få ett långt avbrott i bygget. Det där med att lägga några rörstumpar under anturan och sköta anslutning till brunnar, kanalgrävning och rörnedläggning lite senare gällde tydligen inte längre. Hmm. Hade varit kul om någon kläckt ur sig det tidigare.

Så, min dag inleddes med att ringa runt och försöka hitta någon VVS-entreprenör som kunde komma och fixa det hela.

Med en dags förvarning.

Hade inte alltför stora förhoppningar då jag började ringa - pratade med en del potentiella entreprenörer gällande hela husets VVS i går, och de lät mig nog förstå att det är bråda tider.

Mot alla odds hittade jag dock en lokal entreprenör som lovade förbarma sig och fixa saken. Helt otroligt!

Därefter har min dag bestått av en låneförhandling i Åbo, upphämtning av utskrivna VVS-planer från kopieringsfirman, inlämning av två serier till stadskontoret, 10 minuters lunch, träff med rörmokaren på tomten, diskussion med vår markarbetesfirma, mailande och ringande, 5 minuters kaffepaus och ytterligare en låneförhandling i Åbo.

Under den andra låneförhandlingen ringde vår övervakare och berättade att han just varit till tomten och att allt såg bra ut. Kapillärgruset var utkört och allt var så gott som fem före färdigt. Skööönt!

Nu tusan skall vi se till att få den där preliminära tidtabellen som vi bett om X antal gånger redan. Vill inte råka ut för fler Farbror Melker-dagar.

Inga kommentarer: