måndag 30 juli 2012

Ardex 8+9

Semestertider innebär mindre datortid, speciellt i år då största delen av tiden har spenderats på bygget. Nu i veckan har vi också haft lite riktig semester och gjort en massa skojigt med barnen. Så härligt att få vara 100% med varandra utan att behöva fundera på något annat. Lycka!

Före familjegrejsen hann jag äntligen bli invigd i vattenisoleringens underbara värld och har nu lagt en hel del fuktspärr med Ardex 8+9. Det är en tvåkomponentsisolering, vilket innebär att man blandar ihop sörjan av två olika delar - ett pulver och en vätska. Efter att man mixat ihop saligheten har man 30-45 minuter på sig att få ut den penslad/rullad före den börjar stelna. Har hört en hel del skräckhistorier om hur sörjan stelnat i hinken före man ens hunnit börja pensla på den, men än så länge har jag sluppit såna erfarenheter. Och hittills har jag inte blandat större satser än 4 kg :)


Alla hörn, vinklar och vrån förstärks med ett elastiskt fiberband. Min "lärare" J tipsade om att det lönar sig att klippa till alla band i förväg före man mixar till smeten. Dels slipper man försöka behärska saxen med sörjiga händer, dels går det ingen extra tid åt till att förbereda banden då man en gång blandat till sörjan. 


Efter att alla band klippts till, penslas en rejäl dos sörja ut i vinklar och vrån, varefter bandet trycks dit ordentligt med en pensel. Och så mera röra på.


Runt genomföringar fixade vi spärren genom att blanda till lite sörja med pastaliknande konsistens och sedan spritsa ut det ur en plastpåse. Rena tårtbaket :) Efter lite freehand modeling med pekfingret, var genomföringen klar.



Efter att alla genomföringar, vinklar och vrår gjorts klara penslade/rullade jag ut röran på de stora ytorna.


Golvbrunnarna var ett konststycke i sig, men det gick oväntat smidigt med Ardex brunnsstycken. Då jag penslade på andra varvet isolering, penslade jag också kring brunnen så att hela "skarven" blev ringen och resten av golvet blev isolerad. 



Alla rester för varje isoleringsvarv användes för att lägga en fuktspärr under diskhon i köket. Många säger att det inte behövs, men jag tänkte att jag lika gärna kan lägga sörjan där som att låta den torka i hinken. Sämre är det i varje fall inte av att ha fuktspärr där :)


Inga kommentarer: