torsdag 24 november 2011

Byggjumppa

I kväll har jag äntligen fått lyfta lite skrot igen.

Men den här gången blev det inte på ett gym utan i form av ett mer bokstavligt skrotlyftande på bygget.

Vi har spenderat ett par timmar med att städa lite samt flytta harkkor, armeringsjärn och plankor. Källaren, stödmurarna och terasspelarna är nämligen helt färdiga nu och det har blivit dags för att fylla insidan med grus. Den där dyra kapillärsorten :)

Siivonen kommer körandes med några lass i morgon eftermiddag och för att vi inte skall behöva slava med spaden hela helgen, var vi och städade undan kring huset så att de förhoppningsvis kommer lite närmare med grävskopan. Då kan de lassa in lite här och var istf att sätta allt i en ända av huset. Lär nog bli en hel del skottkärrs- och spadarbete ändå. Vi har med andra ord fullt program över lillajul och första advent :)

På vägen hem från jobbet var P och köpte lite essentiell byggutrustning. En Maglite, ett par pannlampor (hur tuffa som helst, även om jag till först kände mig som en bortvillad orienterare med den i pannan) och rediga arbetshandskar. Dessutom är han nu stolt ägare till ett par stövlar. Själv går jag omkring i mina Ryn-skor på bygget ännu. Ergonomiskt om inte annat :)

I dag kom dessutom Absos paketbil körandes med en hel hög dränerings- och regnvattenrör, vinklar och förlängare. Jag var och tog emot leveransen vid 14-tiden och fick då en sneak preview på hur sockeln kommer att börja se ut "på riktigt". Timmermännen höll på att slamma den första varvet i dag och jag måste säga att det bara börjar se bättre och bättre ut. Så stor skillnad redan nu! Sockeln slammas med weber vetonit 137 och inte med vanligt murbruk - 137:an suger, vad jag förstått, inte i sig vatten lika lätt. Vilket förstås alltid är bra då det kommer till husväggar.

Källa: www.e-weber.fi

Inga kommentarer: