torsdag 15 december 2011

Ett tag sen...

Hur märker man att jag har haft fullt upp med utomhusarbete i sex dagar?

Jo, laptopen har blivit dammig!

Det trodde jag då aldrig skulle hända, men tydligen är undrens tid inte förbi. Fick blåsa av min lilla silvriga äppellåda innan jag öppnade den nu i kväll :)

Efter sex långa dagar och kvällar på bygget borde jag egentligen sova vid det här laget, men känner att jag blivit alltför långt efter med blogguppdateringarna nu, så lite måste jag få nerplitat innan jag kryper ner i kojs.

Det har verkligen hänt massor sedan senast. "Djävulsgapet" är numera ett minne blott och i stället har vi fått en riktigt fin bakgård där det dessutom verkar gå att få fram riktigt mysiga klippor! Jee, jee, jee! Dessutom har vårt hus numera något som liknar ett tak - takstolarna kom i måndags och lyftkranen lyfte på dem i går.

Men före allt det synliga, var vi först tvungna att jobba hela helgen med sådant som sedan inte syns. Nämligen dräneringen och regnvattenrören. Vilket för övrigt var ett *#&%"*#% arbete.

Att med spade gräva en ränna med 5% lutning i 16/32 grus är ingen höjdare.

Att försöka få ner en dräneringsbrunn 70 cm i marken då huset är byggt på berg och stora stenbumlingar är inte heller något att hurra för direkt. Vår fina grällgula rautakanki kom minsann till användning. 

Och att bära ut X ton med 8/16 grus till ett 14 m långt gap bakom huset med hjälp av 10 liters hinkar är inte heller att rekommendera. Det tar ett tag, kan jag säga (stort tack till Reino, Nicke och Ronnie för hjälpen!)

Men skam den som ger sig! Kl. 22.30 på söndag kväll tyckte vi det fick räcka - då hade vi kommit så pass långt att både dräneringen och regnvattenrören var nergrävda runt den mer kritiska delen av huset, dvs. de sidor som skulle fyllas först för att underlätta byggarnas arbete. Inte så skoj att jobba högst upp på taket då det är 11 m ner på alla sidor :)


På måndag var P och jag på bygget kl. 7 för att börja fylla kring huset med Siivonen. Jag fortsatte sedan på bygget både i går och i dag, men nu blir det paus med fyllandet ett tag igen. Det har varit intensivt, mycket lärorikt och faktiskt riktigt roligt, men det känns nog ändå skönt att inte behöva stiga upp 6.45 i morgon för att dra på sig arbetskläderna.

Skall i stället passa på att försöka sova så länge som småttingarna tillåter och sedan gå iväg till familjecafét för att koppla av med något helt annat. Kanske jag t.o.m. lyckas drömma om något annat än grus och rör i natt :) Återkommer med fler bilder i morgon.

Inga kommentarer: