tisdag 14 februari 2012

Rör, ångspärrsmakeover och kondens

Under veckoslutet fick vi som sagt dyka in i ventilationens underbara värld igen, då vi skulle fixa alla rör som går igenom mellantaket från andra till första våningen. Det skulle inte alls ta speciellt länge - bara sju rör som skulle dras rakt ner genom golvbalkarna och pluggas på andra sidan. Piece of cake, liksom.

NOT!

Eller jo, det hade varit en tårtbit om vi bara hade fått dra dem rakt ner som planerat, men då vi skulle börja fixa rören på plats insåg vi att man inte alls kunde göra som vår VVS-planerare tänkt sig. Det kom en massa bärande balkar och annat skoj i vägen som vi var tvungna att ta i beaktande.

Som tur är har vi världens bäste övervakare J, som alltid svarar då man ringer och dessutom ofta dyker upp inom fem minuter efter att man ringt. Så även i söndags.

"Hej J. Vi har ett litet problem. Jada jada... blaha blaha... Jo, vi är här på bygget... Ok, vi ses."


Vet inte vad vi skulle göra utan hans hjälp - han har verkligen varit guld värd under hela projektet hittills och kommer säkert att fortsätta vara det in i det sista.

Så, med J:s hjälp funderade vi ut en lösning vilket innebar att vi blev tvungna att dra mycket fler rör än vi tänkt och dessutom armaflexa några kurvor extra.

Huga! Att armaflexa raka rör är ingen match, men kurvorna tar alltid mer tid.


Resultatet blev att vi inte hann få klart alla rör på söndag, utan jag och svärfar fortsatte med det sista ännu i går. Spisfläktens rör skulle isoleras med ack så underbart nätull för att motsvara brandsäkerhetskraven.




Under helgen inledde jag också mitt nya "teippi-hifistely"-projekt. Jag bestämde nämligen i ett tidigt skede att jag skulle gå igenom hela ångspärrsplasten och tejpa över alla nitar och eventuella andra skrapor/hål. Om vi nu skall ha en ångspärr så skall den i varje fall vara så tät som möjligt. Annars kunde vi lika gärna ha lämnat bort den.

Några bilder från ångspärrsmakeovern. Före: en trist och färglös vägg som verkligen kunde behöva ett ansiktslyft.


Efter: en färggrann och tuff vägg med attityd. Rakonors Sitko-tape kan göra under :) 



Tejpprojektet visade sig dessutom vara till väldigt stor nytta annars också, då jag i går kväll upptäckte att golvullen var fuktig under fönstren på andra våningen.

Iiiik! Inte bra alltså!

Med mattkniven i högsta hugg gjorde jag hål i undertaket så att vattnet kunde sippra igenom.

Vår ansvarige A och övervakare J har kollat upp läget i dag och konstaterat att fukten från golvgjutningen lyckats kondenseras på insidan av de plast vi har för fönstren, med resultatet att ullen framför fönstren dragit i sig fukt då kondensvattnet droppat ner. Ingen skada skedd - det är bara att byta ullen - men tänk om jag inte hade märkt det! Hade varit katastrofalt dåligt att bygga in våt ull i golvet.

Än en gång kan jag alltså konstatera att jag absolut inte kunde tänka mig att köpa ett hus som någon annan byggt efter att ha gått igenom det här projektet. Som fanatisk analytiker vill jag ha koll på det mesta och nu då man inser hur många saker som kan gå fel i ett byggprojekt, har jag svårt att tro att jag skulle klara av att bara flytta in utan att ha sett något av vad som finns innanför skalet.

Tieto lisää tuskaa. Så är det bara.

Nåjo, på torsdag får vi hur som helst äntligen våra fönster, så efter det slipper vi iaf den här typen av kondensproblem. Fönstren borde ju egentligen ha levererats v. 6 (dvs. förra veckan), får se om vi skall begära någon typ av kompensation för förseningen.

Våra rörgubbar har för övrigt också varit flitiga och fixat avlopp och vatten till övre våningens badrum. Elnissarna har i sin tur dragit el- och datarör i hela våningen.




Skall bli så kul att se huset med fönstren monterade. Kan knappt vänta!

Inga kommentarer: