onsdag 29 februari 2012

Flunsa, rena ungar och blog award

Halva familjen (jag själv inkluderad) har legat krassliga sedan i måndags.

Urk! Säger bara det.

Kombinationen "sjuk och trött mamma", "krasslig 8-månader gammal lillkille som sätter allt i munnen och inte hålls still 5 sekunder" och "superaktiv och lekhungrig 2,5-åring" är inget vidare.

I dag hann M smaka på en tvålbit som N kastat på golvet då hon lekt affär i wc:n. Han verkade förvånad över att ha såpa i munnen.

N som älskar att bada i sin bunke, fick sedan för sig att tömma en flaska med tallsåpa i badvattnet. Jag tyckte det började lukta "mattvätt" då jag satt i vardagsrummet och doften fick sin förklaring då jag kom till badrummet och såg fröken stå där med den tomma tallsåpsflaskan.

Nå, om inte annat så har vi rena barn nu iaf :)

Anu från Villa Minimalista sände mig en "Lovely Blog"-award häromdagen.


Jätteskoj! Stort tack för den, Anu. Awarden går ut på att berätta några slumpmässiga fakta om sig själv...


  • Ogillar verkligen att vara krasslig. Och det här gäller nog alltid, inte alls bara för tillfället. 
  • Är egentligen värsta träningsfreaken och har hållit på med det mesta från friidrott till thaiboxning (vilket för övrigt är en av de coolaste träningsformerna som finns). Tyvärr har byggprojektet (och barnen) uppslukat min tid och ork till 100% för tillfället, så träningen har blivit väldigt lidande. Men snart så...
  • Anu avslöjade att det pratas en obegriplig dialekt hemma hos dem, detsamma gäller även hos oss. Eller ja, obegriplig och obegriplig - jag tycker förstås den är hur begriplig som helst ;) "Vetja he noo", "kva sejr du", "is it lägg hede åp boole nu i", "slut oåv me tådde"... eller ja, så pass "grovt" kommer dialekten fram främst då vi pratar med våra föräldrar/syskon/barndomsvänner, men lite hänger den nog med i vårt dagliga tal också. 
  • Köpte en massa barnklädstyger då N var liten iom att jag fick en riktigt rejäl (över)dos med syinspiration. Tyvärr gav inspirationen med sig (och den extra tiden försvann) då jag gick tillbaka på jobb. Resultatet? Två stora sänglådor med härliga tyger som bara väntar på att bli sydda till kläder. Och det borde ju ske inom de närmaste åren - tror knappast N och M uppskattar collegekläder i sockersött apmotiv eller plysch i grällgrönt och orange om säg 5-10 år.

Passar på att skicka utmärkelsen vidare till ett par vänner med sina finfina bloggar:

  • Glutenfria Muminmamma, där en god vän publicerar mumsiga recept för dem som inte tål gluten (men jag kan intyga att de passar lika bra för alla andra också :)
  • Lilla K, där en oerhört kreativ vän skriver om fiffigt pyssel, inredning, bakverk och sömnad - allt blandat med härliga foton.

4 kommentarer:

Lilla K sa...

Tack för awarden! Roligt att få den, tom flera gånger!! Hoppas ni alla kryar på er snart, det är vinget vidare att vara sjuk. Peppar peppar så har vi klarat oss ganska bra. Kram!

Byggare-Mom sa...

Nej, det är verkligen inget vidare att vara sjuk, blir mökkihöperö av att bara sitta inne. Men det var väl bara en tidsfråga... tycker alla är/har varit sjuka nu. Hoppas hur som helst ni klarar er framöver också. Kram!

Anu sa...

Jaså he e sålis du säir! Om du säger "i" när jag säger "itt" så har jag dig ungefär placerad på kartan! ;)

Byggare-Mom sa...

Ankdammen är liten :) Du är lite längre norrifrån då, verkar det som...